Leer je kind al vroeg voldoende water drinken!

Water is de meest verfrissende en gezonde drank die er bestaat. Het is goed voor je hele lichaam, geeft een gezonde huid, is voeding voor je brein en geeft energie. Ons lichaam bestaat voor ruim 60% uit water.De hersenen zelfs voor bijna 90%. Logisch dat water goed voor ons is. Leer je kind daarom al vroeg water drinken. Water kun je altijd en overal drinken. Er is altijd wel een waterkraan. Nog even de voordelen: het is goedkoop, gezond en het beschadigt niet de tanden en kiezen van je kind.

Hoeveel water je een kind laat drinken is onder andere afhankelijk van de leeftijd. In de folder 'Drinken wat kun je je kind geven?'  lees je daar meer over!

Moeite met water drinken?

Het is soms moeilijk om je kind water te laten drinken, helemaal als ze gewend zijn geraakt aan limonade, diksap of thee met suiker. Daar kun je wel wat aan doen!

 4 tips om je kind water te laten drinken

  • Ga niet in één keer over van frisdrank naar water maar bouw de hoeveelheid frisdrank rustig af. Aanmaaklimonade kan je bijvoorbeeld meer verdunnen met water. Bij sap kan je ook water toevoegen. Zo went je kind aan de minder zoete smaak.
  • Laat je kind zelf een leuke beker of waterfles uitzoeken.
  • Maak een mooie waterkan, bijvoorbeeld met munt of basilicum. 
  • Geef water met vers fruit, bijvoorbeeld limoen, citroen, sinaasappel of frambozen. Schenk in een breed groot glas en stop er een gekleurd rietje bij.
  • Maak leuke ijsklontjes. Doe er bijvoorbeeld een een blaadje munt en/of fruit zoals een blauwe bes of framboos in. Doe het ijsklontje vervolgens in een glas water.

Wij hebben wat lekkere en kleurrijke waterrecepten op een rijtje gezet! Download ze gratis hier!

Fris- en sportdranken

Wanneer fris- en sportdranken gedronken worden, slijt het tandglazuur en daarmee de tanden en kiezen van je kind. Deze slijtage wordt ook wel tanderosie genoemd. Tanderosie kun je niet behandelen zoals een gaatje. Daarom is het voorkómen erg belangrijk.

Zoete dranken afbouwen

Lees de folder 'Drinken, wat kun je je kind geven?' van het Voedingscentrum. Hierin lees je onder andere hoe je als je kind veel limonade, diksap of thee met suiker drinkt hem of haar langzaam kan laten wennen aan een minder zoete smaak.

Geef zelf het goede voorbeeld

Drink zelf ook water, je kind doet je graag na. Neem een flesje water mee, want niks is zo gezond, als water voor je mond!