''Wacht niet af met het zoeken van hulp totdat de coronacrisis voorbij is!''

Bereikbaarheid Startpunt coronacrisis

Ook al zijn we misschien zelf niet ziek de coronacrisis raakt ons allemaal. We kunnen namelijk niet doen wat we gewend zijn te doen. Niet naar school, niet naar het werk, sportclub, vriendengroep etc. etc. Dat heeft een grote impact. Ook maatschappelijk is de impact groot. Heel veel diensten en hulpverlenersorganisaties kunnen bijvoorbeeld niet meer bij hun cliënten langs gaan voor ondersteuning. Of brengen de ‘face to face’ contacten terug tot het minimum. Daardoor kan bij inwoners het beeld ontstaan dat hulp niet (meer) beschikbaar is. Of dat er nu geen tijd is voor relatief ‘eenvoudige vragen’ waar je al een tijdje mee rondloopt. Dit maakt dat je misschien afwacht om een vraag te stellen of het maar voor je houdt. Daar waar artsen hun patiënten met bijvoorbeeld hartklachten oproepen om wel op tijd medische hulp in te schakelen, doen wij vanuit het Startpunt die oproep ook aan de inwoners van Wageningen.

Foto telefonische bereikbaarheid Startpuntmedewerkers

Foto: Startpuntmedewerkers aan het werk tijdens de coronacrisis

Stel je vraag en wacht niet af tot na de crisis!

‘Wacht niet met je vraag maar neem contact met ons op’; zegt Roel Janssen Startpuntmedewerker! ‘De fysieke plek, de balie in gebouw ‘t Palet waar veel inwoners gewend zijn naar toe gaan, is nu even niet geopend. Dat is even niet anders maar de dienstverlening vanuit het Startpunt loopt wel gewoon door. De kennis en ervaring van de Startpuntmedewerkers is gewoon beschikbaar. De gesprekken van de Startpuntmedewerkers vinden nu (bijna) allemaal telefonisch plaats. In een persoonlijk gesprek zie je natuurlijk beter hoe iemand er bij zit en kan je ook makkelijker daarop inhaken. Maar ook aan de telefoon hebben we aandacht voor de mensen. Luisteren we naar hun verhaal en kijken we breed naar de vraag. En we wijzen inwoners de weg naar de juiste hulp. Er zit veel kennis en ervaring bij het Startpunt om dat te kunnen doen. Vragen die we bijvoorbeeld zeker goed kunnen oppakken zijn aanvragen van voorzieningen zoals een scooter-mobiel of de Valleihopper of bepaalde hulpmiddelen. Ook vragen over regelingen rondom de coronacrisis of andere financiële vragen kunnen gewoon worden beantwoord. Maar ook vragen voor psychische en/thuis begeleiding. Veel organisaties waar we naar doorverwijzen bieden hun ondersteuning op een aangepaste manier aan. Het zij telefonisch of in bijzondere situaties wel door ‘’face to face’’ contact rekening houdend met de 1,5 afstand. Dit maakt ook dat alles wel zo veel mogelijk doorloopt. Met man en macht wordt gekeken wat er wel kan om in contact te blijven. Inwoners kunnen ook hun zorgen delen bij het Startpunt. Bijvoorbeeld als ze zich zorgen maken om een gezin in de straat waar vaak ruzie is. Of om een oudere buurman die erg eenzaam.’

Contact met het Startpunt tijdens de coronacrisis

Heeft u advies nodig in uw persoonlijke situatie? Heeft u een vraag bijvoorbeeld over wonen, welzijn, onderwijs, financiën, opvoeden, werk zorg& ondersteuning? Het Startpunt is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00-16.00 uur en op vrijdag van 9.00-13.00 uur op telefoon 0317-410160 of e-mail naar startpunt@wageningen.nl. Ook kunt u met het Startpunt WhatsAppen via het nummer 06-22592434.